Stridens Hopp

Den svenske TV-serien «Stridens Hopp» er en serie som tar deg med bak kulissene i striden mellom godt og ondt. Denne kampen er det sentrale temaet i Åpenbaringens bok, den siste boken i Bibelen.

Stridens_Hopp_1920x1080

14. Januar 2014

Stridens Hopp (1) - Stridens Hopp

Följ kampen om sanningen genom mänsklighetens historia och hoppet hos de som försvarat den! Hur långt är du beredd att gå för din övertygelse? Varför ser vårt samhälle ut som det gör idag. Vad driver terrorister och martyrer? Vad är sanning och vad säger bibeln om den stora konflikten mellan gott och ont?

Show episode details

Spilleliste

  1. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (1) - Stridens Hopp

    Följ kampen om sanningen genom mänsklighetens historia och hoppet hos de som försvarat den! Hur långt är du beredd att gå för din övertygelse? Varför ser vårt samhälle ut som det gör idag. Vad driver terrorister och martyrer? Vad är sanning och vad säger bibeln om den stora konflikten mellan gott och ont?

  2. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (2) - Jerusalems förestörelse

    Jerusalem med sitt magnifika tempel var en av världens vackraste städer, välsignad av Gud och strålande skön. Men allt detta kunde inte rädda Israel från undergång. År 70 e.Kr. förstördes den medan de romerska befälhavarna förgäves försökte rädda den och templet. Allt som en uppfyllelse av Jesus ord 39 år tidigare.

  3. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (3) - Förföljelsen under de första århundradena

    Efter Jesus död och i den kristna kyrkans framväxt blev många förföljda för sin tro. I svåra situationer, och ofta under dödshot, vittnade de tidiga kristna om det hopp de hade i Jesus på ett sätt som gjorde att allt fler kom till tro. Martyrernas blod blev som evangeliets frön.

  4. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (4) - Kompromissernas tid

    Ondskans makter lyckades inte förgöra kristendomen genom våld men ett stort avfall från bibelns läror blir nu det strakaste vapnet mot Guds sanning. I framväxten av en religion som steg för steg började blanda hedniska traditioner med kristendom ledes många bort från Gud samtidigt som det fanns dem som vägrade kompromissa med bibelns läror och på grund av det blev förföljda.

  5. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (5) - Valdenserna AD 500 - AD 1680

    Valdenserna var ett enkelt och flitigt folks som levde I otillgängliga italienska alperna, skyddade från den etablerade kyrkans kompromisser av bibelns lära. Detta folk älskade Gud och strävade efter att leva sitt liv efter Bibeln som Guds ord. Det misshagade den Romerska kyrkan, som försökte förgöra dem.

  6. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (6) - Reformationens "morgonstjärna" AD 1300

    Under medeltiden hade den vanlige medborgaren inte tillgång till bibeln på sitt eget modersmål. Det var ibland belagt med dödsstraff för att äga en Bibel. Men John Wycliffe ändrade detta i sitt hemland, England.

  7. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (7) - Jan Hus och Hieronymus 1400-talet

    Grunden till reformationen lades genom personer som Hus och Hieronymus som, trots hot om fängelse och död, modigt kämpade för sanningen.

  8. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (8) - Luther, ensam mot korruption 1500-talet

    Martin Luther var en trogen anhängare av påvekyrkan. Men när Guds ord lyste upp hans förmörkade sinne så blev han ett mäktigt redskap för Gud i att ge bibeln till folket.

  9. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (9) - Luther inför kejsaren, 1500-talet

    Med stort mod försvarade Luther Guds ord inför världens mäktiga män, trots att han viste att det kunde innebära döden för honom. Politiska och religiösa makter sätts i rullning som formar Europa tills idag.

  10. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (10) - Zwingli, sanningen upptäcks i Schweiz, 1500-talet

    På många platser i Europa arbetade Gud för att nå människor med sin sanning. I Schweiz användes Ulrich Zwingli som en ivrig, ståndaktig och kompromisslös kämpe för att ge människor frälsningen från Gud.

  11. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (11) - Genombrott i Tyskland, 1500-talet

    Genom spännande omständigheter räddas Luther från sanningens fiender och kan därigenom i lugn och ro utföra ett verk som består än idag. Sanningen blir nu tillgänglig för det tyska folket på deras eget språk.

  12. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (12) - En djärv bekännelse 1500-talet

    Europas mäktiga män samlades i riksdagen i Speyer år 1529 och mörkrets makter lede dem till ett beslut om att gemensamt släcka reformationens ljus. Modiga furstar vänder sig emot beslutet och kämpar för reformationens principer. Denna protest leder till att reformationens förkämpar börjar kallas protestanter.

  13. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (13) - Från gryning tillbaka till natt 1500-talet

    Ludwig von Berquin var en mäktig adelsman i Frankrike som när han fann Kristus kämpade för bibelns sanning tills det kostade honom livet. Med många andra av sanningens hjältar så hjälpte Berquin det franska folket att se hoppet i Guds evangelium.

  14. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (14) - Nordeuropa nås av ljuset, 1500-talet

    Sverige blir i norra Europa en sanningens högborg efter Guds arbete genom bröderna Olaus och Laurentius Petri som fick stöd från den svenska kungen. Sanningens principer blir nu också tillgängligt för det svenska folket genom en svensk översättning av bibeln.

  15. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (15) - England går sin egen väg, 1500-1700

    Sanningens kämpar i England var William Tyndale, John Knox och bröderna John och Charles Wesley som bidrog till att lyfta fram bibeln som Guds röst till mänskligheten för att grunda vårt liv på. I striden om sanningen lyser nu Guds hopp på många platser i Europa.

  16. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (16) - Pendeln slår tillbaka, 1700-talet

    I århundranden har Frankrike kämpat mot Guds ord och i en stark motreaktion till hycklande kristendom så attackeras all religion i Frankrike. I fruktansvärda historiska scener så bryts bibelns moral och Guds sanningsprinciper ner i det franska samhället.

  17. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (17) - Mot friheten 1600-talet

    Många kristna förföljdes för att de inte ville tjäna Gud efter sitt lands traditioner. De tvingades fly och lämna hem, släkt och vänner. Många utvandrade till Amerika där de fritt kunde tillbe Gud. Där grundades det första landet i världen som lagstiftade om religionsfrihet och skilde kyrka och stat.

  18. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (18) - Hoppet 1800-talet

    Det hopp från bibeln som burit kristna i alla tider är beskrivningen av Jesus återkomst där lidande, sorg och synd tar slut. Ett hopp om uppståndelse från döden och att för alltid vara med Gud i en ny värld är okänt för många människor men en verklighet som snart kommer att inträffa enligt bibeln.

  19. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (19) - William Miller, 1800-talet

    William Miller greps av bibelns profetiska budskap på ett sätt så det påverkade hans och tusentals människors liv. I bibeln finns kraft och i profetiorna vishet utan motstycke. En mäktig väckelse blev resultatet av att man på 1800-talet öppnade bibelns profetiska böcker för att förstå Guds frälsningsverk.

  20. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (20) - Sammanhangen klarnar, 1800-talet

    Guds budbärare förstår inte alltid det budskap de kallas till att bära fram. Lärjungarna stod oförstående när Jesus dog år 31 e.Kr. Det samma hände år 1844 då Jesus inte kom till baka som manga kristna sett fram emot. I det så prövades adventfolkets tro till det yttersta precis som lärjungarna prövades vi korset.

  21. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (21) - Människor i väntan, 1800-talet

    Den första ängelns budskap i Uppenbarelseboken 14:6,7 beskriver en tid på jorden just innan Jesus återkomst. Där beskrivs ett globalt andligt uppvaknade med fokus på domen och Jesus återkomst. Bibelns beskrivning passar bra på det som växte fram under mitten på 1800-talet.

  22. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (22) - Tillfället gick förbi, 1800-talet

    Då risken för att världen och till och med kristna förkastar den första ängelns budskap så sänder Gud i den andra ängelns budskap ett budskap om varning för Babylons läror och uppmuntran till trohet till Bibeln.

  23. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (23) - Besvikelsen, 1800-talet

    Guds plan för människors frälsning är fullkomlig. Men ibland ser Gud i sin visdom att det är bäst att tillåta motgångar i våra liv. Bibeln berättar om sådana prövningar och även om den stora besvikelsen som drabbade adventfolket efter 1844. I de situationerna kallas Guds folk till att troget söka svar i Guds ord och inte tappa hoppet.

  24. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (24) - Vad är helgedomen?

    Bibeln beskriver en helgedom som skall renas i sista tiden. Milleriterna antog den allmänna uppfattningen om att helgedomen var jorden och då att Jesus skulle komma igen år 1844 enligt Daniel 8:14. När Jesus inte kom och den stora besvikelsen var en bitter verklighet så sökte några svar ifrån Bibeln för att förstå sanningen om helgedomens rening.

  25. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (25) - Försvar på hög nivå

    Förståelsen av den jordiska helgedomen är en nyckel som ger oss insikt i många av Bibelns sanningar. Den uppenbarar vilken betydelsefullt verk för vrå frälsning Jesus utför just nu i den himmelska helgedomen.

  26. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (26) - Guds oföränderliga lag

    Bibeln beskriver hur Guds moraliska principer ringaktas allt mer ju närmare tidens slut vi kommer. Valet står mellan att tillbe skaparen eller att tillbe skapelsen.

  27. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (27) - USA i bibelns profetior

    Bibeln beskriver en världsmakt som leder människor bort ifrån Gud och hans ord. Bibeln beskriver hur frihet och mänskliga rättigheter kommer att begränsas globalt. Ett uppmuntrande kall från Gud om att ta emot hans tecken för tillbedjan av skaparen ställs i kontrast med att ta emot vilddjurets märke på pannan eller handen.

  28. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (28) - Herrens dag genom historien

    Bibeln beskriver en speciellt tid varje vecka som Gud har gett som välsignelse för alla människor. Sabbaten har genom historien visat hur Guds folk tillber skaparen och den sanna Guden. Bibelns profetior beskriver antikrist ska försöka förändra Herrens dag för att bryta ner Guds auktoritet.

  29. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (29) - Väckelserörelser

    Bibeln beskriver två globala andliga rörelser i tiden innan Jesus återkomst. En som karaktäriseras av ödmjukhet, självrannsakan, omvändelse och kamp för andra människors frälsning med ett fokus på Gud och hans ord. Den andra med ett fokus på sensationella tecken, under och andliga manifestationer men med avsaknad av bibelns sanningar och sann helgelse.

  30. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (30) - Domens dag

    Bibeln beskriver den avslutande domen där böcker men människors register undersöks i himmelen. Där beskrivs också vem som är domare, försvarare och åklagare. Bibelns budskap om domen är ett hoppets budskap som allvarligt inbjuder alla att ta emot Guds nåd och frälsning.

  31. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (31) - Stridens kärna

    Vad är kärnan i den stora striden som utspelar sig i väldens sociala, politiska och religiösa arena? Varför existerar det onda och hur uppstod det? Varför tillåter Gud att människor lider om han är allsmäktig och vill alla väl?

  32. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (32) - Stridens stora seger

    Bibeln beskriver den stora striden mellan gott och ont som en kamp mellan två bilder av vem Gud är. Människan har valt att tro på Satans lögn om att Gud är självisk, argsint och tyrannisk medan Gud önskar att visa sin enorma kärlek och förvandla våra hjärtan till att vara i vänskap med honom och följa kärlekens väg.

  33. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (33) - Den osynliga verkligheten

    Det finns mycket i vår värld som vi har svårt att förklara. Bibeln ger en bild av att vår verklighet är mer komplicerad än vad vi först kan ana. Den är inte begränsad till vad vi direkt kan uppleva med våra mänskliga sinnen. Den stora striden mellan gott och ont innefattar en andlig värld som är starkt knuten till, och oskiljaktig från, människans liv.

  34. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (34) - Satans bedrägeri

    I kampen mellan gott och ont så har Guds karaktär ifrågasatts. Bibeln är Guds sanning om vem han är och vad han vill göra för mänskligheten. Därför gör den onde allt för att förvränga, underminera och ta bort Guds ord för människor.

  35. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (35) - Sanningen om döden och helvetet

    Vad är liv och död? Hur kommer Gud att hantera synden? Satan har spridit sin bild av döden och helvetet genom historiens filosofier, kultur och religion. Gud har i sitt ord uppenbarat sin sanning om de här viktiga delarna i evangeliet.

  36. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (36) - Spiritism

    Det finns mycket i vår värld som kan vara svårt att förstå. Övernaturliga upplevelser, sökandet efter kontakt med avlidna, kommunikation med ”andra sidan”. Finns det spöken? Vad är det som sker i relationen mellan människor och andevärlden? Vad har Gud sagt om spiritism?

  37. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (37) - Samvetsfriheten hotad

    Krafter som strävar efter att bedra människor verkar osynligt i bakgrunden. På den politiska och religiösa arenan kan vi se bibelns förutsägelser uppfyllas i hur moral och samvetsfrihet begränsas. Bibeln beskriver hur falska bilder av bibeln, kristendom och Gud når stor spridning i världen genom Roms religion.

  38. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (38) - Ett sista lojalitetstest

    Den stora striden går mot sitt slut på jorden och Gud har i sin kärlek till människan uppenbarat vad som kommer att ske i den sista krisen. Religiösa lagar, tvång och bedrägeri kommer leda fram till ett lojalitetstest för alla människor. Valet står mellan att följa Gud eller människors bud.

  39. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (39) - Den Sista krisen

    Världen som den ser ut idag ser ut att gå mot en dramatisk förändring. Bibeln beskriver en global kris i sista tiden som kommer pröva alla människors innersta inställning och relation med Gud.

  40. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (40) - Jesus återkomst

    Den stora avlutningen på konflikten mellan gott och ont sker i Jesus återkomst till jorden. Där alla människors slutliga öde avgjorts och lidande, ondska, sorg och smärta för evigt tar slut.

  41. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (41) - Stridens slut

    Slutligen så kommer den stora striden ta slut. Efter Jesus återkomst kommer Gud ta bort synden för evigt och återskapa jorden så harmoni i universum är fullt återställd. Hela skapelsen kommer vittna om att Gud är kärlek!

  42. 14. Januar 2014

    Stridens Hopp (42) - Stridens perspektiv

    I en avslutande återblick i serien Stridens Hopp går vi igenom bibelns huvudbudskap genom historien och den stora striden mellan gott och ont. Här minns vi alla de olika människor som stått för sanningen och det hopp som burit dem genom historien.

OM SERIEN

Den svenske TV-serien «Stridens Hopp» er en serie som tar deg med bak kulissene i striden mellom godt og ondt. Denne kampen er det sentrale temaet i Åpenbaringens bok, den siste boken i Bibelen. Fokuset for serien er hvordan mennesker ned gjennom historien har funnet håp i løftet om Jesu gjenkomst.

Programleder for serien er Claus Nybo, grunnlegger og daglig leder av LifeStyleTV. Sammen med Nybo er Dan Milares, forkynner og foreleser, og kirkehistorikeren Kenneth Jørgensen. De tre viser oss hvordan Bibelens hovedbudskap har blitt mottatt av noen og motarbeidet av andre i løpet av historiens gang.

Tross sterke krefter som har kjempet mot sannheten, har Bibelens store sannhet om Frelsen i Jesus Kristus og løftet om Hans andre komme bestått og blitt tatt vare på.

I en tid med religiøse motsetninger er programledernes diskusjon om forskjellen mellom viljen til å gi sitt liv for sannheten og viljen til å ta liv for sannheten høyaktuell.

Serien består av et program for hvert av kapitlene i boken Mot historiens klimaks, og er produsert av LifeStyleTV

RELATERTE SERIER

Luther 500

Den dramatiske historien om hvordan en munk fra en liten by i Tyskland rystet kirken i sine grunnvoller og befridde folk fra kirkens knugende makt.

Keepers of the Flame

Også gjennom de mørkeste tidsaldre har noen ønsket å holde seg til det de har sett på som sannhet, koste hva det koste ville.

The Seventh Day

Dokudrama som tar seerne med tilbake over århundrer for å avdekke historien om den bibelske sabbaten.

Tell the World

Korrekt utregning, men feil tolkning. Det endte med sorg, smerte og motløshet. Slik begynner fortellingen om Syvendedags Adventistkirken.