Utforsk

Utforsk-serien går i dybden på de livsviktige temaene i serien Beyond the Search, også kjent som Paradigme-serien.

05_Heroes

24. Juni 2016

Utforsk: Den store fortellingen

Har du noen gang blitt beskylt for noe uten grunn? Hvordan kjentes det? Har du tenkt på hvordan Gud må ha følt det da en han hadde stor tillit til begynte å baktale ham? Vi ser nærmere på hva Gud sier om disse beskyldningene og hvorfor han lar det som skjer få avgjøre hva som er sant og hva som er bedrag.

Show episode details

Spilleliste

  1. 24. Juni 2016

    Utforsk: Den store fortellingen

    Har du noen gang blitt beskylt for noe uten grunn? Hvordan kjentes det? Har du tenkt på hvordan Gud må ha følt det da en han hadde stor tillit til begynte å baktale ham? Vi ser nærmere på hva Gud sier om disse beskyldningene og hvorfor han lar det som skjer få avgjøre hva som er sant og hva som er bedrag.

  2. 24. Juni 2016

    Utforsk: Lidelse og smerte

    Hvis du kunne stille Gud ett spørsmål, hva ville det være? ble folk spurt i en undersøkelse nylig. De aller fleste svarte: Hvorfor er det så mye lidelse? Underforstått ligger tanken at Gud er årsaken til lidelsen. I dette programmet gir vi Gud sjansen til å forklare seg.

  3. 24. Juni 2016

    Utforsk: Bibelen

    Når vi holder en bibel i hånden, tenker vi neppe på hva det har kostet å ta vare på boken opp gjennom historien. Titusener har blitt drept fordi de stod opp for Bibelen. Den har blitt forbudt, brent, kritisert, låst inne, avvist og oversett. Likevel er den fremdeles en bestselger. I denne episoden lar vi Bibelen tale for seg selv.

  4. 24. Juni 2016

    Utforsk: Gamle mysterier

    Det er mange grunner til at folk stoler på Bibelen. Men ingen stoler på Bibelen bare fordi kirken sier du skal gjøre det. Sånt holder bare ikke. I dette programmet ser vi på en av de mest spennende profetiene i Bibelen. En profeti som strekker seg over mange hundre år. Bli med på en oppdagelse av poengene i Daniel kapittel 2.

  5. 24. Juni 2016

    Utforsk: Forutsigelser om Jesus

    Vi ser nærmere på den aller største av verdens helter og hvordan profetiene har forutsagt detaljer om hans liv og tjeneste. Dessuten snakker vi om hvordan våre liv berøres av hans.

  6. 24. Juni 2016

    Utforsk: Hvem er Jesus?

    Noen tviler på at Jesus er en virkelig person. Men hans liv og det han lærte, er dokumentert i historien og har blitt samlet i den boken som kalles Bibelen.

  7. 24. Juni 2016

    Utforsk: Hvem er Gud?

    Det er noe eget ved å høre til i en god familie, men ikke alle er så heldige. Men det finnes en familie vi kan være med i. Denne åndelige familien blir vi både født inn i og adoptert inn i.

  8. 24. Juni 2016

    Utforsk: Jesu gjenkomst

    Hvis du hadde kullseilt på havet eller var innesperret i en gruve, ville det være veldig gode nyheter hvis du fikk vite at noen kom for å redde deg. Det fine er at vi kommer også til å bli reddet. Jesus Kristus kommer tilbake til jorda, men hvem kommer han for å redde?

  9. 24. Juni 2016

    Utforsk: Tusen år med fred

    Fram til nå i denne serien har vi sett på hvordan Gud skal komme for å redde oss. Men hva med Satan? Hva kommer til å skje med ham? Hva skjer etter at Jesus har kommet til jorda for annen gang?

  10. 24. Juni 2016

    Utforsk: Gamle ritualer

    Alle får dårlig samvittighet av og til. Skyldfølelsen er like gammel som menneskeheten. Ofte prøver vi å skyve skylden over på andre, men Gud har en bedre løsning på å kvitte oss med skylden.

  11. 24. Juni 2016

    Utforsk: De gode nyhetene

    Hvis vi ikke klarer å håndtere vår dårlige samvittighet kan den føre til mye vondt. Men Gud er kjærlighet og han har sin måte å håndtere vår synd på. Han vil dessuten gi oss evig liv. Det er godt nytt.

  12. 24. Juni 2016

    Utforsk: Det å være frelst

    Gud ble en av oss. Han ble menneske og sa "Far, tilgi dem." Han tok på seg den endelige konsekvensen av synd da han døde på korset. Hva betyr det for deg?

  13. 24. Juni 2016

    Utforsk: Frihetens lov

    Når foreldre setter grenser for sine barn, er det fordi foreldrene elsker barna. Gud er vår Far. Han har trukket opp noen grenser for at vi skal ha det godt.

  14. 24. Juni 2016

    Utforsk: Guds hvile

    I en verden der vi er så opptatt av ting og dingser, er det dessverre et faktum at forholdet til andre mennesker ofte kommer i andre rekke. Vi har ikke tid til det viktigste. Men Gud har sørget for å skape tid hver uke for å styrke forholdet til ham og til andre.

  15. 24. Juni 2016

    Utforsk: Jesus og sabbaten

    Gud har gitt oss en dag hver uke beregnet på å ha tid til å være sammen med Gud. Hvordan brukte Jesus denne dagen, og hva sa han om den?

  16. 24. Juni 2016

    Utforsk: Hvem forandret sabbaten?

    Hvordan tror du at Gud tenker om det faktum at hans varemerke, sabbaten, har blitt forfalsket? Fordi Gud er kjærlighet har han sørget for å avsløre forfalskningen.

  17. 24. Juni 2016

    Utforsk: Dyrets merke

    Åpenbaringens bok er full av symboler. Mange har vært usikre på betydningen av disse symbolene. Når Åpenbaringen bruker symboler i de profetiske budskapene, er det viktig at vi lar Bibelen selv gi forklaringen på hva symbolene representerer.

  18. 24. Juni 2016

    Utforsk: Vårt opphav

    Det finnes flere kjente ideologier som omtaler menneskets opprinnelse. Det vi tenker om hvordan mennesket ble til, har stor innflytelse på de svarene vi kommer fram til om livets store spørsmål. Hvem er jeg? Hva er jeg verdt? Hvorfor er jeg her?

  19. 24. Juni 2016

    Utforsk: Hva skjer etter livet?

    Før eller senere vil vi alle miste noen vi er glad i. Selv om vi vet hva som skjer etter at et menneske dør, tar ikke det bort smerten, savnet og sorgen. Men det gir oss håp. Et håp vi kan stole på. Et håp om en dag få møte våre kjære igjen.

  20. 24. Juni 2016

    Utforsk: Det overnaturlige

    Noen mennesker er veldig fascinert av det overnaturlige. Men Gud advarer oss mot det. Han gjør det fordi Gud er kjærlighet. Han ber oss holde fast på det som er sant og ekte selv om sansene våre gir inntrykk av noe annet.

  21. 24. Juni 2016

    Utforsk: Helvete i Bibelen

    Mange har vendt ryggen til både Bibelen og kristentroen på grunn av forestillingene om uendelig lidelse i helvetes flammer. Men frykt og lidelse er ikke Guds metode. Hans mål er å skape tillit og glede.

  22. 24. Juni 2016

    Utforsk: Guds rettferdighet

    Gud bruker ikke tvang. Han er en kjærlig Gud. Han skapte oss med fri vilje, og vi står fritt til å ta imot ham eller forkaste tanken om Gud. Fordi Gud er kjærlig, vil han ikke tillate at den ondes terrorregime fortsetter i all evighet.

  23. 24. Juni 2016

    Utforsk: De sju siste plager

    Da israelittene var slaver i Egypt, grep Gud inn og sendte ti plager over landet for å befri de undertrykte. Plagene rammet både folk og dyr. Plagene ble sterkere og sterkere helt til israelittene ble satt fri. Vi ser hvilken innsikt denne erfaringen kan gi oss nå.

  24. 24. Juni 2016

    Utforsk: Guds siste advarsel

    En advarsel blir gitt for å avverge en alvorlig hendelse. I Bibelen gir Gud oss noen advarsler som ikke er til å misforstå. Vi ser på en advarsel der Gud ikke legger fingrene imellom. Han bruker et veldig direkte språk for å advare før verdens oppgjørsdag.

  25. 24. Juni 2016

    Utforsk: Moderne profeter

    Hva ville du ha sagt hvis du møtte en person som ga seg ut for å være profet? Kanskje bare trukket på skuldrene. Men tenk om Gud virkelig ønsket å sende deg et viktig budskap gjennom en profet. Hvilke spørsmål bør vi stille for å avgjøre hvem som virkelig er sendt av Gud, og hvem som bare bløffer?

  26. 24. Juni 2016

    Utforsk: Dåpens betydning

    Gud er kjærlighet. Han ønsker et ekte og godt forhold til oss. Finn ut hva Gud har sagt om betydningen av å bli døpt i vann. Vi snakker også om velsignelsene ved å leve med Jesus som rollemodell.

  27. 24. Juni 2016

    Utforsk: Guds helseråd

    Gud vil at vi skal ha god helse. Bibelen har ganske mye å si om det. Bli med når vi oppdager hva Gud har å si om hva som skal til for å bevare helsa og leve et godt liv.

  28. 24. Juni 2016

    Utforsk: Et liv med Jesus

    Det er spennende å kjenne Jesus. Livet med ham er ikke kjedelig. Men skal vi virkelig få noe ut av forholdet, må vi satse på det. Bare da vil det gi oss styrke gjennom både nedturer og oppturer.

OM SERIEN

Utforsk-serien går i dybden på de livsviktige temaene i serien Beyond the Search, også kjent som Paradigme-serien. Et paradigme er et rammeverk for å forstå virkeligheten.

Gjennom rundebordssamtaler i Utforsk-serien, får vi del i både personlige erfaringer og objektiv kunnskap fra 30 forskjellige personer.

RELATERTE SERIER

Beyond the Search

Hva er det som skjer? Hvor er vi på vei? Har noen kontroll? Verden står overfor store sosiale, miljømessige og økonomiske utfordringer.

Arnion

Det er et vanvittig drama som utspiller seg i Bibelens siste bok, Åpenbaringens bok. Men dramaet er ikke fantasi. Åpenbaringen er en bok med avsløringer. Den opprinnelige greske tittelen betyr bokstavelig talt avsløring. Dette er Guds avsløring av et spill mange ikke tenker over, men alle er berørt av.

It Is Written

TV-serien tar opp emner som ensomhet, angst, lav selvfølelse, helse, familieverdier og åndelige prinsipper.

Tell the World

Korrekt utregning, men feil tolkning. Det endte med sorg, smerte og motløshet. Slik begynner fortellingen om Syvendedags Adventistkirken.